Francoise.reismee.nl

Beestjes!

Maandag 15 februari, ik ben in Bogotá, een metropool met ruim acht miljoen inwoners. De dag ervoor ben ik vanuit het hete, Caribische Cartagena naar de hoofdstad van Colombia gevlogen. Het is er meteen een graad of 15 kouder, want hoewel je hier dichter bij de evenaar bent, ligt de stad op zo’n 2700 meter hoogte tegen de bergen aan.

Zwervers

Nooit eerder heb ik zoveel zwervers, daklozen en bedelaars gezien, mannen en vrouwen, oud en jong. Het is erger dan ik had verwacht. Om de tien meter zie ik wel iemand liggen, rond prullenbakken scharrelen of voorbijgangers aanklampen. Vervuild, verwaarloosd en vaak verward, waarschijnlijk onder invloed van drugs en drank.

Overleven

Onder leiding van een gids maak ik met andere toeristen een vijf uur durende fietstocht kriskras door een aantal wijken van de stad, dwars door het krankzinnige verkeer. Aan de rand van Santa Fe, een van de meest verpauperde wijken, krijgen we de opdracht om camera's, mobiele telefoons en andere rijkdommen op te bergen. In deze ‘no-go area’ hangen op klaarlichte dag overal prostituees rond, zo op het oog vaak nog heel jong. Auto’s en scooters scheuren door de vervuilde straatjes en op elke hoek staan bewapende politieagenten. Overal handel, drukte, lawaai, rotzooi, stank, vervallen gebouwen en heel veel mensen. Dit is de zelfkant, het rauwe, meedogenloze Bogotá zonder opsmuk waar overleven het credo is.

Een stad van uitersten

Het overschaduwt de mooie kanten die de stad ook heeft: het historische centrum met het enorme Plaza de Bolívar, statige regeringsgebouwen, de kathedraal, het presidentiële paleis, het Museo del Oro met eeuwenoude collecties gouden en zilveren sieraden en het Museo Botero met werken van de Colombiaanse kunstenaar Fernando Botero. Ook het uitzicht over de stad vanaf de berg met het witte kerkje Monserrate, voor veel Colombianen een bedevaartsoord, is indrukwekkend. Het noorden van de stad wordt gedomineerd door glimmende kantoorgebouwen, luxe winkelstraten en hippe eettentjes. Bogotá: een stad van uitersten.

Beestjes

Na vijf dagen in deze heksenketel neem ik een binnenlandse vlucht naar het kleine plaatsje Leticia in het zuid-oosten, het Amazonegebied op de grens van Colombia, Perú en Brazilië. In Leticia houden de wegen op en varen talloze grote en kleine boten de Amazone op en af. Ik word door een bootje opgehaald en naar mijn ‘floating cabin’ gebracht, een drijvende lodge aan de oever van de Amazone, met uitzicht over de brede rivier met troebel water, drijfhout, af en toe een paar rivierdolfijnen en vooral ’s nachts een kakofonie aan junglegeluiden, steevast gevolgd door een oorverdovende stilte waarna het gekrakeel opnieuw losbarst. En o ja, veel beestjes die kruipen, kriebelen, zwermen en zoemen.

Regenwoud

Vanuit de lodge maak ik drie dagen lang excursies in de jungle. Ik ga het oerwoud in met een lokale gids die zich met zijn machete een weg kapt door het ondoordringbare regenwoud met een luchtvochtigheid van 100%, voor mijn gevoel. Een begaanbaar pad is hier ver te zoeken en ik waad soms tot aan mijn knieën door het water. Het is hier onwaarschijnlijk mooi, met prachtige vegetatie, exotische bloemen, grote en kleurige vlinders, minuscule kikkertjes, apen en miljoenen muggen die ik - ondanks mijn Deet - nauwelijks van het lijf kan houden. Het tropische regenwoud doet zijn naam eer aan, want het water komt met bakken naar beneden. Onderweg bezoeken we een ‘indigenous community’, om zodoende een inkijkje te krijgen in de manier waarop deze oorspronkelijke bevolking ook nu nog volgens eeuwenoude tradities leeft. Het is alsof de tijd er heeft stilgestaan.

Avontuur

Dat geldt helaas niet voor mij. Vandaag vlieg ik vanuit de Amazone terug naar Bogotá en vrijdag land ik hopelijk veilig op Schiphol. De afgelopen twee maanden heb ik ruim 3000 kilometer in de bus gezeten en vele kilometers in de lucht. Ik heb prachtige en steeds wisselende natuur en mooie maar ook vervuilde en vernielde landschappen gezien, grote steden en kleine dorpjes bezocht, rijkdom en armoede meegemaakt en heel veel aardige en behulpzame mensen ontmoet. Of ik spijt heb van mijn avontuur? Geen seconde. Het was een onvergetelijke én leerzame ervaring die ik niet had willen missen.

Leuk dat je me gevolgd hebt, bedankt voor het lezen en mocht je geïnspireerd zijn geraakt: don’t dream it, do it!

Adios!

Reacties

Reacties

Erik

Wat een reis, was geweldig om je te volgen????

Rens

Leuk, joh. Je vertelt ook weer andere dingen dan aan de telefoon. Het is bijna voorbij. Tot morgen op Schiphol!

Dorien

Ik vond het heerlijk om zo me je mee te reizen. Veel dingen die je schrijft, brachten mij goede herinneringen van mijn periode in Bolivia. Latijns America is echt mooi in al zijn extremen. You dit it!!!
Goede reis naar huis!

ignas

het lezen van jouw mooie relaas met de grote, intensief beleefde contrasten roept ook andere vragen op: heeft het je veranderd? heb je hierdoor een andere kijk op de wereld gekregen? ga je - straks terug in NL - ook andere gesprekken aan dan voorheen? ik hoor het t.z.t. wel. bon voyage!

Lisette

Dank je wel voor al jouw delen! Het was fijn een stukje met je mee te reizen en een beetje mee te genieten zonder muggen en ander kriebelend spul.
Ongelooflijk hoe verschillend de wereld kan zijn op plekken die helemaal niet zo ver van elkaar liggen.
Een hele goede en voorspoedige terugreis gewenst!

Ellen

Ook ik heb in je rugzak 'meegereisd'. Het was een genoegen je verhalen te lezen. Ik zag er steeds naar uit. Heb een goede reis terug en tot binnenkort!

Ingeborg

Prachtig om je reisverslag te lezen en zo een beetje met je mee te reizen. Een hele goede vlucht naar huis!

Els en Otto van de Grampel

Dag Francoise,
Wij hebben genoten van de reisverslagen, zoals je Cartagena beschrijft, Els en ik lopen er weer! Wij wensen je een goede reis naar huis toe, breng onze hartelijke groeten over aan Rens en de kinderen en straks weer lekker slapen in een schoon bed.
Met vriendelijke groet,
Els en Otto van de Grampel.

Parmis

Hallo Francoise,
Dankjewel voor je mooie reisverhalen.
Ik zal het missen
Fijn reis terug en tot ziens
Veel liefs

Nelleke

Geweldig Francoise, wat een bijzondere reis heb jij gemaakt!!
Ook ik zal jouw belevenissen missen ,keek ook altijd uit naar een nieuw reisverhaal!
Goed te horen dat je hiervan absoluut geen spijt hebt gehad en je kunt nog heel lang nagenieten van dit avontuur.
Je hebt het inderdaad maar mooi geflikt!!!
Wil jou een hele goede en veilige thuiskomst wensen !
Liefs en tot gauw !
Nelleke

Mirjam Potma

Fijn dat je ons een beetje mee hebt laten genieten van jouw reis. Geweldig dat je dit aangedurfd hebt. Ik ben er te bang voor.
Een goede thuisreis.
Liefs Mirjam

Lydia

Mooie verhalen Françoise. Ga ze zeker missen. Ik denk niet dat ik zo'n reis in m'n eentje aan zou durven dus heerlijk dat ik met jou mee mocht reizen.

Dione

Echt leuk geweest om te lezen en ik krijg een (wellicht misplaatst) gevoel van: jammer dat je reis alweer over is. Hasta luego!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!